Svar på tal

Carro ([email protected]) om äntligen funkar det!:
hej!
Alltså jag bara måste fråga... varför får inte hästarna hö i hagen?? Går de hela dagen utan mat?
bra att ni 2 iaf ser till hästarnas bästa :)
jag blir bara så förundrad över hur en del tänker gällande hästens mat...


Tänkte bara förklara så alla vet det. Alla i "sto-hagen" vill inte att hästarna ska ha hö, utan vi var lite 2 mot 2. 2 ville ha och 2 ville inte ha. Så vi som ville ha tog saken i egna händer och pratade med stallägaren och vi fick del av sommarhagen så våra får äta! Det är ju super viktigt att hästarna (spec under vintern) Får hö ute tycker jag. Men dom vill inte och tycker det blir smidigare och ta in hästarna tidigare, vilken jag fullt acc :) Medans jag heldre har Isola ute längre + att hon får 2 kg hö på dagen med.
Och ja, dom går utan hö hela dagen, får morgon höt inne och sedan får dom komma in runt 3-4.
Det var därför mycket jag ville verkligen ha hö, dom måste ju få vara hästar och få vara ute ;)
Men jag acc som sagt doms val, men jag vill inte att min häst har det så, eftersom vi tycker helt olika i det läget! :)

Kommentarer
Postat av: Fia

Fattar att du vill att hon ska ha hö ute. Innan vi hade fri tillgång så gav vi fem ggr om dagen då de går på lösdrift och då måste dem ju ha lite mer mat än vanligt. Då fick dem en bal (10-12kg) varje gång och det gick fem hästar i hagen. Då fick de vid 8, 11, 15, 18 och 21 tror jag.

2011-01-25 @ 21:29:08
URL: http://melfis.blogg.se/
Postat av: Camillac

SV: Kul att du tyckte höhäck var ett bra tips. :)



Berätta väldigt gärna om ni tillverkar en och använder, jättenyfiken på olika konstruktioner av höhäckar nu. :)

2011-01-25 @ 21:39:58
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Fia

Fattar det. Tycker det är väldigt bra med fri tillgång. Visst, han är inte mager men å andra sidan så behöver han lite extra hull när han går ute så mkt. Dessutom föll han ur lätt förut innan han hade det. Vi har en stor hösilage bal i hagen.

2011-01-25 @ 21:54:02
URL: http://melfis.blogg.se/
Postat av: Erika

Våra får halm med mycket grönt i att ha i hagen.

Dom går ute mellan 9 och 15.00

Jag själv skulle vilja ha dom ute från 9 tills 17.00 i alla fall.

Helst längre, men då blir de lite tjat med kvälls fodringen.



Men dom får som sagt lite halm o tugga på.

Med mycket grönt i.



Men likadant hos oss en del vill ge hö, andra inte.

Men hoppas att dom snart få va ute längre stunder och då börjar vi lunch fodra i stället.

2011-01-25 @ 22:28:53
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: lovisa

http://lovis-a.devote.se/blogs/7765979/ny-taevling--.htm#WriteComment - va gärna med på min tävling & ha chans att vinna ett sött halsband. kram :)

2011-01-25 @ 22:31:01
URL: http://lovis-a.devote.se
Postat av: Erika

sv:

Jo precis :)

De märks att vissa dagar är dom mer på o äter än andra.

Så ibland ligger de kvar mycket, och ibland inget.



Kvälls fodrar ca 8 på kvällen.



Vårt schema ser ut så här.



morgon fodring 05:00-07:00 (beror på vem som fodrar)

men inte efter 7.



utsläpp 08:00-09:00 där i mellan.

Senast 9 försöker vi att ha alla ute.

Vid undantag om något händer.



insläpp & middags fodring 15:00-15:30



kvälls fodring: 20:00 - 20:30

2011-01-25 @ 22:42:27
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Carro

oki, tack för svaret ;)

Personligen tycker jag det är vansinne att de inte får mer mat än så, och att de är ute så lite (de andra alltså).

Skulle nog inte kunna stå i ett stall där man inte har samma hästsyn. Hästar behöver tugga större delen av dygnet, ca 18 timmar... gallan arbetar hela tiden, och inte som på oss människor. Just för att hästen ska äta hela tiden.

Och utevistelsen, jag menar det är 24 timmar på dygnet, av de så får hästarna då vara ute mellan 9 och halv5 på helgen... resten står de i en box, förutom den timme de rids.

Näe, så skulle jag inte kunna göra mot min häst!



men, som du säger, det är deras val, och det kan man kanske inte påverka.

Så skönt att ni 2 som sagt försöker göra det så bra ni kan för era hästar efter förutsättningarna :D



Förlåt förresten om jag låter som en gnällapa, men jag har så svårt att förstå hur de resonerar, som jag sa ;)

Ha det bra!

2011-01-26 @ 21:33:36
URL: http://sartorius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0