Gårdagens ridlektion

Gårdagens ridlektion: Igår red jag lektion. Jag är verkligen nöjd över min stumpa. Det som är hela grejen är oftast att allt beror på min sist. Hur jag sitter. Som i höger varv, sitter jag inte rakt, och på det settet blir hon inte så som jag vill, men när jag väl sitter rakt, så går hon hur fint som helst, i traven alltså. I vänster varv måste jag tro mer på henne. Kräva mer, jag är så rädd att jag ska bli hård i handen och är mjuk ist, det förstör mycket med. Jag måste våga kräva att hon ska gå där nera och ställa. När jag väl gör det är jag inte hård i handen och hon går super fint.
Traven går verkligen framåt. Så här fint som hon går i traven har hon aldrig gått. Allt tack vare min sits, hur jag fördelar vikten.

Vi tränade även på galoppen. Vänster galopp sitter ju, men som Stina sa "rid, kolla vart du ska och planera" När jag gör det, jobbar hon kanon fint. Hon blev lite arg på mig, eftersom jag inte planerade vägen bra, så hon hoppade lite och bockade till, men när jag gjorde som hon sa, jobbade Isola super duper bra.

I höger varv använder vi oss utav ett litet hinder. Jag rider rätt så snett i mot det för att få henne att landa rätt. Det jag behöver göra, är att tänka på hur jag gör, och göra så utan hinder. Första "hoppet" fick hon en perfekt högerfattning, jobbade något varv bröt sedan av. Sen hoppade jag igen, då landade hon i kors galopp, så jag bröt av, men då sa Stina försök att fatta nu, och tror ni inte min underbar tjej fattar. Hon är så duktig. Sen när jag skulle ta det utan hindret, förstörde jag allt, och blev konstig och osäker, så då gick det inte.
Men vi fick 4 helt underbara fattningar, 3 med hinder och 1 utan. Så det går framåt.

Det jag behöver tänka på är att ta så jag gör när hon fattar med hindret, till utan hinder. Men det är så svårt, jag litar inte på mig själv. Så det är något jag behöver träna på. Ta sisten och skänslan.

Men är super nöjd över skrutten, hon börjar verkligen bli duktig. Allt tack var Stinas hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0