Acceptera

Något jag som hästägare måste acceptera är att jag har en svårfödd häst. Eller hon äter ju all mat hon får, men tar inte upp det i rundhet på magen, kallar man det då svårfödd då hon äter all mat hon får?

Som min hovslagare sa när han var ute här i början av veckan "Nu har hon fått en liten kula på magen, men större tror jag inte hon kommer bli". Även fast jag önskat att hon skulle bli tjockare, måste jag som sagt acceptera att hon är en tunn häst helt enkelt. Acceptera att min häst inte blir smällfet.

Det spelar faktiskt inte någon roll vad hon går på för bete, hon går inte upp ändå. Varje gång hon kommer in om dagarna får hon 3 kg hö, och 7 dl kraft reahb och 7 dl korn kross + morötter. Det är bara under sommaren nu ändå.

Men JAG accepterar att hon är "svårfödd". Eftersom jag haft henne i 5,5 år, och hon blir bara finare och finare i hullet efter varje år, så känns det som att jag gör rätt iaf. Rätt mat.

När jag hämtade hem henne, var hon nämligen skrämmande smal.... hon åt inte heller, hon stod i samma plätt i hagen, det gjorde ont i mig varje gång jag hämtade henne. Fanns ingen liv i min bebis. Hon brydde inte sig om sällskapet i hagen, hon stod på samma plätt hela dagarna, med bakbenet vilande. Maten jag gav blev inte uppäten eller något. Det fanns ingen aptit.

Ringde veterinären, han kom och kolla på henne, gav henne en b-vitamin spruta. Och då började hon äntligen äta. Sen har det bara gått framåt med matätandet för bebis.

Men det jag vill komma fram till med denna jättetext, man måste acceptera att man gör allt för sin bebis, för att dom ska bli rundare om magen, man måste helt enkelt acceptera att man har en svårfödd häst.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Något som man också får respektera är att Sv trav/varmblods hästar ser jätte olika ut, tex Isola ser ju inte alls ut som Zola, och kommer nog inte göra det heller, det jag vill säga med det är att folk har gemfört Zola och Isola väldigt många gånger i kroppen.

Man kan tex gemföra araber med andra araber osv, då det är en ras som ska ha vissa likheter mellan varandra, men eftersom sv travare har väldigt mycket olika blod i sig så är det mycket därför det ser så olika ut med! (vilket jag tycker är bra!)



Sen hjälpa Zola Isola lite att börja att äta, och så var ju Zola Mike Tyson i hagen haha ;)

2011-08-06 @ 12:58:34
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: jossan

Fast det finns mat för alla hästars behov. Alla hästar har olika behov av både sort och mängd, så nog går de att hålla en häst fin. Oavsett hur svår den är:-)



Och jag har själv en häst som är väldigt svår, men jag får så lov att lägga ut en massa pengar på att hon ska äta och få i sig den mängd och sorts mat hon behöver. Man får testa sig fram vad just sin häst behöver för att hålla hullet.

2011-08-06 @ 15:46:34
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: jossan

SV: Men att en häst tunnar ur på vintern betyder att behoven inte är tillgodosedda, inget annat. Du får säga vad du vill, men så är det.

2011-08-06 @ 16:41:01
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Grejen är den att en analys är ingen garanti för att hästen får i sig vad den behöver oavsett, det är en riktlinje. Alla hästar har helt olika behov. Vissa behöver inte det foderstaten säger, vissa behöver betydligt mer. Och det jag menar är att om hästen fungerar bra på en mängd mat hela året förutom vintern så är det så att det är något som gör att hästen faller ur, och då får man fundera på vad. Är det för kallt, dvs går det mer energi? Så att hästen använder mer energi än vanligt? Ja, då är det självklart anledningen till att hästen faller ur, hästen får inte sitt behov, för vintern, täckt utav fodret.



Vill du bli otrevlig så ta det till den nivån du.

2011-08-07 @ 06:20:25
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Härligt att du fått upp lite hull på henne :) Det finns MÅNGA människor som knappt skulle ha tittat åt hennes håll om hon såg ut som du berättade att hon gjorde innan hon kom till dig. STOR eloge till dig som tog dig an en sån häst. För det finns allt för många många människor som absolut inte hade brytt sig om den magra klena hästen i hagen..

2011-08-07 @ 10:23:07
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: linneafalk

Åh vad vacker!! :)



vet du stamtavlan på din finis ? =D kramis!!

2011-08-07 @ 11:49:10
URL: http://linneafalks.blogg.se/
Postat av: Linneafalk

SV: jaa det vore super roligt! :D <3

2011-08-07 @ 12:45:16
URL: http://linneafalks.blogg.se/
Postat av: Malin

Testa Krafft Pluss Protein, tycker det är riktigt bra :)

2011-08-07 @ 20:57:24
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Andrea

Blev först rekommenderad Krafft Rehab till min ponny när han tunnade ur lite över vintern, men det slutade med att jag köpte Dodson & Horrell Build Up vilket är helt fenomenalt! Visserligen behövs det stora mängder, men riktigt bra är det. :)

2011-08-08 @ 15:02:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0